Wednesday, October 21, 2009

DRUR DI AU2

Gua tengah basuh pinggan dan botol susu Mikael satu tengah malam tu bila tiba-tiba brader Pyanhabib SMS gua tanya buat apa. Bila gua cakap gua basuh pinggan, dia panggil gua hantu stokin! Hahaha apa kaitan stokin dengan basuh pinggan? Sampai sekarang gua musykil.

Dia ajak gua memeriahkan acara Dari Rakyat Untuk Rakyat (DRUR) yang akan berlangsung di Dewan Serbaguna AU2 Taman Seri Keramat. Kampung gua tu! Banyak kenangan dewan tu beb. Dari gua sekolah rendah (kes naik pentas ambik hadiah) sampai ke majlis kawin gua pun buat kat situ, hah.

Berbalik kepada perbualan SMS gua dengan brader Pyanhabib. Gua tak berani berjanji akan hadir ke majlis tersebut. Boleh munafik beb kalau memungkiri janji, takut. Jadinya, gua jawab insyaallah akan cuba hadir. Brader Pyanhabib kata: Mesti!

***

Di Keramat. Gua port rumah mak gua.

Gua SMS brader Pyanhabib bagitau yang gua dah pun berada di Keramat. Beliau mengingatkan agar hadir selepas solat Isyak. Gua pun balas ok je lah. Bini gua sebenarnya nak follow sekali malam ni tapi Mikael apa cerita? Last-last gua pegi dengan adik lelaki gua. Gua suruh dia bawak kamera hebat dia sekali. Nak jumpa Pyanhabib ni, gua bilang. Boleh ambik gambar.

Objektif DRUR pada gua ialah paparan kebenaran yang disorok dan memberi semangat dalam mencanangkan perubahan. Minda harus terbuka. Luas. Baru feel semasa menonton persembahan yang dipaparkan. Gua sempat tonton persembahan: Meor, Hishamuddin Rais, Rahmat Haron, ada-satu-mamat-gua-tak-ingat-nama-dia, Nik Jidan, Pyanhabib dan sedikit dari A. Samad Said. Gua salute persembahan mereka. Bersahaja. Berisi.

Masuk-masuk dewan gua terus sambar Gedung Kartun. Bahan bacaan terlarang nih. Forbidden reading material kata KDN. Siap brader Zunar bagi autograf lagi. Berlegar-legar karya beliau masa zaman Gila-Gila dalam kepala gua.

Gua duduk belakang brader Rahmat Haron. Takut jugak gua tengok rambut dia mula-mula tu. Tapi lepas tu gua biasa je. Brader Pyanhabib duduk dengan Hishamuddin Rais depan-kanan gua. Ada satu wanita duduk sama brader Pyanhabib. Gua syak wanita itu adalah bini brader Pyanhabib. Gua sempatlah jumpa dan bersalam dengan idola gua kejap sebelum dia buat perembahan.





Selesai brader Pyanhabib buat persembahan, gua ingat nak terus gerak. Sekali ternampak brader Hishamuddin Rais pulak kat luar. Gua bilang mau tangkap gambar sama pengarah filem Dari Jemapoh ke Manchester nih. Dia kata ok. Kami berbual lebih kurang di hadapan pintu masuk dewan sambil menghalau nyamuk. Sempoi brader nih bisik gua dalam hati. Berbual macam kitorang berjiran dalam bilik tahanan ISA dulu. Tak sia-sia gua minat dia dari jauh. Sempat jugaklah gua tanya pengalaman beliau shooting filem Dari Jemapoh ke Manchester tu dulu.



Gua mintak diri untuk pulang pada brader Hishamuddin Rais lepas satu brader yang pegang kamera DSLR RM30ribu mulai eksyen dengan kitorang. RM30ribu tu dia yang kata pada Hishamuddin Rais. Gua setuju je lah lepas tengok jenama kamera dan lens yang panjang sehasta tu. Gua juga sempat mintak diri untuk pulang pada brader Pyanhabib melalui SMS.

Sampai dalam rumah, brader Pyanhabib berpesan melalui SMS: Balik rumah bagi salam dan masuk rumah pelan-pelan sebab anak gua dah tido. Nasib baik gua tak bengap keluar rumah balik untuk mengikut nasihat beliau.

Kat rumah juga kelihatan bini gua tengah tersengih-sengih melayan Cerekarama dengan adik perempuan gua. Drama komedi barangkali. Mak gua tengah terbaring. Gua syak dia dah nyaris tido tapi buat-buat sedar. Anak gua tengah nyenyak baik punya dalam buaian. Adik gua kata Mikael penat sebab berjoget-joget tadi. Puas kena sakat la nih sampai penat tak hengat.

Malam itu hati gua sungguh girang. Fikiran gua juga menjadi semakin terbuka dek persembahan karyawan-karyawan hebat malam itu. Salute.

4 comments:

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

wa tk smpat trn...tp wa dh usha kt kajang dulu...all da best!

Najwa Aiman said...

Alahai... Kalau tak kerana terpaksa ke Cyberjaya sehari suntuk sampai jam 7 malam, mesti beta pun akan cuba merajinkan diri ke sana... alahai...

Pyanhabib said...

nak kena setel kat haji tapah ni...

pye:rudz said...

toi: kalau dah pegi yang kajang kira oklah tu...

najwa aiman: there's always next time babeh.

pyanhabib: gua tau gua hutang lu satu... nanti kita carik time.