Thursday, November 5, 2009

KARIM

Karim! Ooo Karim! Cepatlah sikit. Dah berlumut dah aku tunggu kat luar ni.

Kejaaap! Satu minit!
Kedengaran bunyi kucar-kacir Karim bersiap dari dalam rumah. Takde orang rasanya dalam rumah tu melainkan Karim. Mak bapaknya sama ada pergi pasar ataupun berjogging kat Tasik Titiwangsa.

Karim hanya keluar rumah 3 minit kemudian. Aku dah tarik muka 14. Tapi nak tergelak bila tengok dressing Karim. Pergh. Jersi AC Milan siap tuck-in. Pakai jeans dengan kasut sukan yang boleh pump angin. Rambut siap letak Brylcreem setengah kilo. Sikit punya berkilat ke. Jom, kata Karim.

Kau nak ke mana dressing macam gini? Macam nak pegi Lot 10 je.

Hey, kita mesti sentiasa menjaga penampilan diri. Kacak bergaya. Baru boleh mengorat makwe.

Kami menaiki Bas Mini yang sangat berkapang panasnya. Mana ada aircond beb. Bagusnya Bas Mini ialah kadar tambangnya standard. Jauh ke dekat ke, tetap 50sen. Sebab tu untuk perjalanan yang agak jauh kami akan memilih Bas Mini. Macam biasa, orang kacak kenalah duduk baris paling belakang. Baru boleh usha line. Baru ada gaya macam samseng.

Dalam perjalanan, Karim yang memang kuat peluh mulai merembeskan manik-manik putih pada dahinya. Lekas-lekas Karim lap dengan sapu tangan key warna jingganya. Jaga penampilan katanya. Padahal yang ada dalam bas waktu tu cumalah makcik-makcik membawa bakul yang aku syak mereka hendak ke Pasar Keramat.

Kami berdua kalau dalam bas memang tak banyak berbual cuma sibuk mengusha kat luar sambil angin menerobos kena muka. Mana tau kot-kot ada makwe cun, boleh jugak suit-suit. Kalau nasib baik ada makwe cun naik bas. Tapi kalau dalam bas tak beranilah nak suit-suit. Malu seh.

Tapi hari itu nasib kami memang baik. Ada sekumpulan makwe sudah naik bas yang sama dengan kami. Aku tengok... macam kenal. Hah! Sah! Ini Faridah dengan geng-gengnya. Faridah ialah budak sebaya kami cuma lain kelas. Kami kelas 6 Bakti, Faridah kelas 6 Setia. Faridah ialah yang paling cun dalam geng-gengnya. Yang lain-lain tu boleh tahan je lah.

Sebaik Faridah dan geng-gengnya naik bas, kami dah tak senang duduk. Karim seperti biasa akan buat muka paling hensem walaupun sebenarnya muka dia hensem sikit je dari tapir. Aku biasa je lah. Buat-buat hensem dan jual mahal. Padahal curik-curik usha jugak si Faridah.

Tiba-tiba Karim jadi berani ntahapa-hapa. Dia sudah bangun dari kerusi dan terus ke arah Faridah yang duduk di bahagian depan. Aku jadi terkejut. Biar betul Karim ni? Dari belakang aku nampak Karim tersengih-sengih sambil berdiri memegang kerusi mengayat si Faridah yang sedang duduk. Dah macam gaya si Mi mengorat Wan Chik Daud dalam filem Do Re Mi dah aku tengok. Tergeliat sana, tergeliat sini. Faridah buat muka menyampah mula-mula. Lepas tu tergelak-gelak dengan geng-gengnya. Berjayakah Karim mengorat Faridah? Tiba-tiba Karim terus ke tempat duduk semula dengan muka merah padam.

Apa hal? Aku tanya Karim dalam nada hairan.

Kenapa kau tak bagitau aku tadi?

Apa benda?

Ni ha, zip seluar aku tak tutup. Siol lah. Kata Karim dalam nada berbisik sambil menarik zip seluarnya dalam posisi hampir baring nak sorok muka. Aku nak tergelak pun ada tapi tak jadi sebab kesian kat Karim. Lagipun dia janji nak belanja aku McDonald's nanti. Kalau aku gelak mesti dia kensel nak belanja aku. Oleh itu, baik aku gelakkan Karim selepas aku dah kenyang makan McDonald's yang dia nak belanja karang.

Di depan kelihatan Faridah dan geng-gengnya tertoleh-toleh ke arah tempat duduk kami sambil tergelak-gelak tak habis-habis. Itu jam, jauh benar rasanya nak sampai ke destinasi tujuan.

Baik aku buat-buat tak kenal Karim hari Isnin ni kat sekolah.

5 comments:

tembakau said...

mana lagi pandai? 6bakti atau 6 setia?

sevven said...

ni imaginasi tinggi lagi la ni?

pye:rudz said...

tembakau: heh, mestilah 6 bakti...

sevven: oh, ini mixture of imagination & real experience bro.

Najwa Aiman said...

Faridah tu imaginasi atau realiti? Dia kat ne sekarang? Dah kawin ke blom? Ada nombor dia tak? Emel?

pye:rudz said...

najwa aiman: faridah itu fantasi. karakter faridah itu realiti. faridah yang realiti dah kawin. dan tidak, saya tidak ada nombor contact mahupun email beliau. dah, pegi naik bas ngorat awek lain.