Monday, August 23, 2010

PENILAIAN



Aku baru balik dari satu sesi yang tak pernah aku hadiri selama aku berkerja di sini. Bukan aku mengelat, tapi inilah the very first time tempat kerja aku dibuat penilaian oleh orang luar selain daripada financial auditor yang memang datang tiap-tiap tahun tu. Menariknya sesi ini ialah, ia dilaksanakan secara total iaitu merangkumi kategori pengurusan, teaching staff, students dan support staff. Aku kategori yang last tu.

Kami diminta memberi penilaian secara bertulis terhadap pihak pengurusan. Alah, macam survey form yang biasa korang buat tu lah. Selepas sesi mengisi borang, kami "berbual-bual" pulak dengan panel. Oh ya, panel adalah satu kumpulan neutral yang melapor terus kepada TKP. Sesi ini hanya dihadiri oleh kumpulan marhain, yakni tanpa pihak pengurusan.

Lantang juga mereka yang bersuara tadi. Aku tersengih-sengih je lah mendengar rintihan dan komplen mereka. Namun point-point yang disuarakan itu pada hemat aku, kurang tajam. Bottom line kebanyakan komplen yang dilontarkan adalah pasal gaji tak naik-naik seperti yang dijanjikan. Itu saja sebenarnya. Walhal, banyak lagi benda mengarut yang lain. Aku tersengih lagi.

Khabarnya, mereka datang membuat penilaian kerana terdapatnya komplen yang dah sampai kepada menteri. Siapalah yang rajin benar menulis surat layang kepada menteri dan pihak tertentu nih? Lucu juga fiil mereka-mereka nih.

Komplen itu yang utamanya ialah mengomplen pihak pengurusan. Aku dah bagi markah yang selayaknya pihak pengurusan aku terima dek kebijaksanaan mereka menguruskan organisasi ini.

Takpe, kita lihat saja keputusannya nanti.


Nota: Kenapa aku tak bersuara? Heh, korang ingat takde spy ke dalam tu? Jangan buat hal beb, hahaha.

6 comments:

Fa-T said...

ahaha... keep it silent.. n be save!

Najwa Aiman said...

Rasa-rasanya boleh selesai ke...? Anyways, cannot say that I'm not interested to know. I'm bloody interested to know what happens next! Yeszzzaaa...! Lu jadi spy gua la... okey? Best!

me3n said...

Dalam organisasi, rakan sekerja ko yang paling baik tuh pun boleh jadik spy! ;p.

mamabio said...

hah? spy baba..!

Bukan Sepet said...

bijak.
.. kasi aku lalu sat...
... terima kasih.

pye:rudz said...

fa-t: silent is golden katanya.

najwa aiman: nanti apa2 gua roger.

me3n: sebab tu aku tiada rakan yang betul2 baik dalam istilah sebenar kat opis nih.

mamabio: spy baba! spy baba!

sepet: lalu? silakan... silakan...