Thursday, December 23, 2010

TELEFON BIMBIT



Dewasa kini, telefon bimbit atau henfon dilihat sebagai satu barang keperluan dan bukan lagi barang mewah. Budak-budak sekolah pun dah pandai pakai henfon sekarang nih. Itu mak-abah diorang punya hal lah, aku taknak ambik pot. Hak masing-masing.

Henfon juga boleh didapati di banyak tempat daripada semurah-murah harga, hinggaah ke sebapak-bapak mahalnya. Again, sukatilah siapa nak pakai henfon yang berapa harga pun. Hak masing-masing.

Dalam pada itu, mungkin ada yang tidak tau atau taknak ambik tau perihal etika penggunaan henfon ini. Bila kita kata etika menggunakan henfon ada pula yang bertanya, "Ada ke etika menggunakan henfon?". And worse still, "Etika tu apa?". WTH? (Where's The House?).

Antara etika-etika yang biasanya kita abaikan atau tidak sengaja abaikan ialah:
1. Silent/Off henfon masa meeting dan solat.
2. Texting while riding or driving.
3. Pasang volume ringtone sekuat-kuat alam dengan ringtone yang annoying ya amat.
4. Dengar lagu guna speakerphone instead of pakai earphone di tempat awam.
5. Sewenang-wenangnya memberi nombor henfon kepada ntah sapa-sapa tanpa meminta kebenaran daripada tuan punya badan.

Aku nak fokus yang nombor 5.

Ini memang satu kepantangan yang aku tak boleh tolerate. Pada aku, henfon aku ialah barang untuk kegunaan dan urusan personal aku. Nak cakap hal kerja/pejabat, sila talipon pejabat, dalam waktu pejabat. Panggilan hal kerja/pejabat yang tersangat urgent di luar waktu pejabat daripada bos saja yang wajar dilayan, sepatutnya.

Lainlah kalau henfon kita di sponsor oleh pejabat, maka tak boleh tidak, kita perlu menjawabnya walaupun kita sedang gigih memerut tatkala itu, kan?

Yang passing nombor henfon orang sesuka hati tu satu hal. Yang mintak tu pun satu hal. Dah dapat, main suka-suka je nak talipon orang tanya hal kerja/pejabat pada waktu happy hours kita dengan family. Oi, pakai otak sikit bolehkah? Dahlah kau ni ntah sapa-sapa, talipon pulak time-time maghrib tak pun time orang tengah tengok CSI:Miami. Tak wajar ke aku membenci tindakan mereka yang umpama keldai? Kena pulak benda yang ditanya adalah benda yang tidak kritikal, yakni talipon kat opis esok pun bolehlah woi... takyah nak call orang malam-malam sangat. Blaadiful.

Namun sakit hati aku tetaplah kepada punca perkara tersebut - si gampang yang bagi nombor henfon aku sewenang-wenangnya kepada any Tom, Dick and Harry atas dasar kerja katanya. WTF? (Where's The Funfair?).

Sila hormati privacy orang sekeliling anda. Always ask the person's approval before you tend to disperse any of their information to others or strangers especially. Benda-benda rasional macam ni bukan perlu pakai banyak tenaga atau IQ nak pikir pun, kan?


Nota: Adakah balik kerja lambat itu bagus atau tidak bagus? Ada dua perspektif.
1: Ada kata bagus sebab itu menunjukkan betapa komitednya seseorang itu kepada kerjanya.
2: Ada kata tak bagus sebab itu menunjukkan kelemahan seseorang itu menyudahkan kerjanya dalam waktu kerja.
Korang pilihlah.

7 comments:

Najwa Aiman said...

Balik kerja lambat? Get a life man...!!! Aharks...

GAFARO a.k.a. agentno9 said...

kalu gua bang...

err...gua balik lambat dulu pasal sebok tengok youtube kat opis....

haha..

mamabio said...

terkini...
WTF = welcome to facebook

tp tuk guna in fb je laa... ahaha..

Lynn said...

I agree pasal phone number tu. sometimes ada org mintak I phone number orang lain, and insisting. I dengan cara baik akan tolak and firmly say, "no, sorry. you'd have to ask for his/her number yourself. I can't give it to you".

hari tu pun I bising with my colleague for passing my hp number to a listener. mmg kena marah laa cuz for me work-related stuff, call office line. so, saya stujuuu!

artisticklytouch said...

betul3x

tapi aku lagi tak suka kalau orang ada henfon tapi bila call cukup susah nak angkat....

pye:rudz said...

najwa aiman: unfortunately they say, my work is my life! and you know who hahaha

gafaro: kehkehkeh... bagus... bagus...

mamabio: best jugak tu.

lynn: itu memang kurang asam punya fiil tu.

artis: haaa... itu pun satu fiil jugak, dah bagi taknak jawab.

me3n said...

Kawan aku bagi no kat orang Fitness First hari tuh tanpa permission, boleh masuk kategori bengang yang sama tak?