Thursday, September 22, 2011

ULTRAMAN

Mikael kebelakangan ini gemar benar membuat aksi Ultraman Tige. Ye, dia sebut T-I-G-E bukan T-I-G-A. Aksi dilakukan tak kira waktu. Masa tengah tengok tv (yang bukan siaran Ultraman sekalipun), masa atas katil dah nak tido, masa tengah basuh berak, masa dalam kereta, masa tengah makan ubat dan pelbagai ketika lagilah yang lazimnya tak munasabah.

Hairannya, aku memang tak pernah bagi dia tengok Ultraman pun kat rumah. Tengok DVD apatah lagi sebab memang tak beli pun. Di rumah biasanya aku bagi dia tengok channel 613 sahaja. Lain-lain channel yang lazim untuk budak-budak memang aku tak bukak walaupun 611, melainkan terpaksa.


Kredit untuk gambar

Aku bukan fan sangat pun Ultraman nih sebenarnya. Biasa-biasa je. Dan aku kenal karekter ni sejak dari kecik-kecik lagi. Iye lah, rasanya dari 1960's dah ada Ultraman ni. To some, Ultraman adalah wira pujaan hati but to some Ultraman adalah satu karekter jenaka. Terpulang.

Berdasarkan pengalaman, modus operandi Ultraman melawan resakse adalah lebih kurang sama aje. Mula-mula lawan-lawan, penat-penat, resakse menang sikit, Ultraman menang sikit, lampu merah menyala baru Ultraman guna hikmat dan akhirnya Ultraman menang. Habis.

Namun, perasankah anda bahawa set untuk scene Ultraman berlawan (dengan resakse) itu nampak begitu murahan? Obvious sangat mereka menggunakan miniature set untuk shooting scene lawan supaya Ultraman nampak besar. Dan rasanya mereka menggunakan kaedah shooting yang sama (mungkin sekarang dah advanced sikit kot) untuk sekian lama - walaupun kita memang tau Jepun adalah salah sebuah negara yang mempunyai kepakaran teknologi yang tinggi di dunia. Tapi kenapa agaknya?

Aku lihat ini dari perspektif lain sebenarnya. Pada aku, mereka masih percaya pada root Ultraman itu sendiri. Mereka masih mahu mengekalkan style, scene dan idea siri Ultraman itu - walaupun rasanya mereka lebih dari berupaya atau mampu untuk memodenkan siri itu. Yang berubah biasanya nama Ultraman. Ada Cosmos lah, Tiga lah, Empat lah, Lima lah dan ntahaphapa lagi aku pun tak tau.

Ini dilihat sejajar dengan natijah orang Jepun yang begitu menjunjung santun budaya mereka. Culture mereka. Mungkin orang Jepun rasa adalah lebih baik siri Ultraman itu dikekalkan style nya walaupun zaman sudah berubah. Mungkin juga itu cara mereka menjadikan Ultraman itu satu heritage untuk dikenang dunia sampai bila-bila.

Personally, aku tak rasa orang kita mampu sampai ke tahap itu untuk mempertahankan budaya warisan kita dalam aspek-aspek tersendiri. Jepun mampu dalam cara mereka sendiri. Mereka masih steady walaupun ada yang mentertawakan Ultraman dan Godzilla mereka.

Adakah anda akan melihat Ultraman dalam perspektif yang sama lagi selepas ini?

4 comments:

GAFARO a.k.a. agentno9 said...

sama seperti kita mengekalkan senyuman dalam kehidupan harian serta makian dalam pemanduan..

walaupon tahun silih berganti...

Fa-T said...

bab-bab budaya ni... gua lagi hormat pada orang jepun...

pye:rudz said...

gafaro: huahahaha... betul!

fa-t: yang baik kita ikut, yang tak baik takyah lah ikut. kan?

kuchalana said...

agree yop.. they still stick with the old ethics..

hayaku.. hayaku.. hahahaha