Wednesday, March 11, 2009

TENTANG KUASA

(Sila baca entri ini dalam nada serius)



Kita boleh salahkan pemimpin politik yang tidak melaksanakan tanggungjawab mereka dengan baik, tidak membawa suara rakyat ke tengah dan tidak mengendahkan keluhan rakyat kerana kita yang memilih mereka untuk menjadi pemimpin dan tidak lupa memberi mereka kuasa (authority). Memang sesungguhnya, kita berhak mempertikaikan kredibiliti kepimpinan mereka.

Bagaimana pula jika pemimpin sedia ada yang melantik pemimpin baru. Bukan dibuat dengan suara rakyat. Dibuat atas dasar kegemaran pemimpin. Dah tentu mereka juga dilantik berserta dengan kuasa. Tetapi bezanya, mereka tidak perlu melaksanakan tanggungjawab mereka dengan baik, tidak perlu membawa suara rakyat ke tengah apatah lagi mengendahkan keluhan rakyat. Tapi mereka diberi kuasa. Ada kredibiliti atau tidak, mereka tetap mempunyai kuasa.

Apa pula nasib rakyatnya?

Jujur dan jelasnya, tidak bernasib baik.

Lebih memalukan apabila mereka ini seperti menjadi semakin taksub akan kuasa yang diberi. Mereka fikir mereka sudah above the law. Mereka fikir mereka boleh buat apa mereka suka dengan kuasa yang ada. Don't let me start with "lead by example" or "a leader should be a role model".

Lebih menjengkelkan, rakyat tidak akan boleh memilih pemimpin baru walaupun sudah beberapa penggal datang dan pergi tidak seperti kita berhak memilih pemimpin politik. Malah, jika didongak ke atas lagi, kotak dangkal pemikiran mereka berbunyi, mereka yang sudah di atas mana mungkin turun ke bawah? Tetapi terma itu hanya sah untuk yang paling mereka gemari sahaja. Yang mereka tak berapa nak gemar sewenang-wenang dinyahkan.

Ya aku tahu memang semuanya begitu. Tetapi, cukup-cukuplah menunjukkan kedangkalan fikiran tu. Cubalah melihat dari perspektif yang lebih luas dan menyeluruh.

Adakah mereka ini sedar bahawa tanpa komitmen rakyat jelata marhain ini mereka tidak akan boleh ke mana? Tidakkah mereka juga sedar bahawa mereka dengan pantas boleh tumbang jika rakyat jelata marhain ini sudah tidak berminat lagi memberikan komitmen?

You are most appreciated when you are gone. Be gone and let them learn the lesson in a hard way.

Gone where? Tsk...

5 comments:

Nazri Razali said...

I’ve always thought that we get the leadership/government that we deserve.

Anonymous said...

Walawehhh...! Lain macam lak bunyi entri kali ni... Seram aku...

pye:rudz said...

sevven: ye ke? hehehe...

najwa aiman: haa... memang itu motifnya... seram ala keliwon ehhee...

Unknown said...

aku ingatkan silap blog dah tadi.

pye:rudz said...

tembakau: dak aih... betullah belog aku nih... ehhhee...