Friday, June 5, 2009

GET REAL

Aku memang suka tengok usahawan-usahawan yang berjaya. Dan kebanyakkan cerita asal-usul mereka sama: Dulu hidup susah. Sori, yang jenis waris bisnes keluarga tu gua tak berapa respek sangatlah.



Ada orang memang real punya bisnes. Dia yang manufacture, dia yang run, dia yang market, dia yang tarik shutter, dia yang jumpa klien dan macam-macam lagi. Ada pulak jenis suka makan atas angin je. Dan selalunya yang jenis makan atas angin ni lah yang aku kurang berkenan. Pushy. Menggelabah. Kecoh. Dan yang seangkatan dengannya.

Get real, man. Bisnes adalah soal peluang, rezeki dan nasib beb. Kalau dah memang tercatit kau akan dapat bisnes tu, kau dapatlah. Tak payah kecoh-kecoh bikin orang panas dengan gangguan telefon ataupun gangguan teksual melalui YM dan sebagainya. Ingat orang suka ke?

9 comments:

Najwa Aiman said...

Aik... bisnes haper sampai ganggu melalui SMS dan YM ni ek?

treefwog said...

haah! si pemakan atas angin neh.. haisk! yg tak berjenis punya ahlil perniagaan.. cukup najis di pandangan cermin sisi keretaku!!

treefwog said...
This comment has been removed by the author.
a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

pe hal beb?

Unknown said...

ko pun tau2 je yg aku nak bisnes...
...tapi bukan mlm hahahaha

Labu-Labi said...

Cakap pasal bisnes,td masa gi kenduri suejet kat cheras jumpa Izwan..pakai M5 skrg...diulangi..M5 ye..bukan 5 series..huhu...

pye:rudz said...

najwa aiman: bisnesman yang tak berapa nak ada bisnes la nih...

kotak keranda: jika tahu, tidak mengapa.

a.k.u.p.e.n.t.o.i: ada satu hamba allah sibuk nak tap bisnes kat tempat aku kerja. aku bilang: ikut pintu depan lah.

tembakau: kau nak bisnes: hahaha jangan terlangkup sudah beb!

labu-labi: fuh! meletop mamat tu. rezeki masing-masing lah...

Unknown said...

baru ari jumaat ari tu ada org dari rhb call nak jual insurance personal accident. Panjang lebar dia explain dan panjang lebar jugak aku explain yang aku takperlu tambah satu lagi insurance coverage..walaupun premium cuma 44.00..tapi itu bukan isu utama. Dan dia kata aku antara yang'bertuah'hari tu sebab di shortlisted dalam list dia.Dan offer 44.00 tu hanya valid ari tu saja....aku hanya mampu cakap 'w.t.f#*&%"- (dalam hati je la..hehe) dan akhirnya aku terpaksa dgn tegas bagitau dia aku tak interested dan jgn call lagi untuk follow up!!! duhhhh...apa??they all expect aku say yes dan accept on the spot ke? bagi la otak aku ambik o2 untuk berpikir sikit...apa dah!!!

pye:rudz said...

pearl: gua dah banyak kali dapat call macam tu. jangan layan.