Monday, June 8, 2009

NOMBOR 3 & POKOK

Aku dihantar ke tadika semenjak aku berumur 4 tahun. Alasan mak bapak aku: Kuat menyakat adik. Maka hantar aku ke tadika seawal umur aku 4 tahun merupakan hukuman yang merangkap penyelesaian kepada masalah mereka.

Aku takde hal. Tapi, letih jugaklah diorang nak melayan perangai aku tiap-tiap pagi bergulung dalam langsir taknak pegi sekolah. Driver bas tu punyalah baik, sanggup tunggu sampai aku naik bas. Uncle Lim nama dia. Tak taulah aku Uncle Lim ni hidup lagi ke tidak. Yang bestnya, dia panggil aku Iwan? Hahaha bila masa nama aku Iwan? Tapi aku menyahut je lah, jaga hati.

Tadika aku cakap omputeh walaupun cikgu-cikgu dan guru besarnya berbangsa India. Mula-mula aku hairan, lepas tu tak heran. Aku rasa atas dasar itulah bapak aku tak boleh terima kalau aku gagal mengeja dalam Bahasa Inggeris dengan baik.

Masa aku sekolah rendah, ada sekali tu aku diberi satu latihan menulis. Sekali aku sudah terkonfius antara nombor tiga dan pokok. Dalam Bahasa Melayu memanglah jelas, ini dalam dalam bahasa omputeh. Aku maksudkan pokok, tapi aku tulis THREE. Kesalahan itu telah diberi satu bulat yang besar oleh cikgu dan itu bulat besar memang cenderung buat bapak aku marah.



Denda bapak aku sempoi je. Lukis gambar pokok dengan ejaannya TREE dan lukis nombor 3 dengan ejaannya THREE. Mudah bukan? Haah. Tapi bapak aku suruh buat 100 kali. 100 kali TREE dan 100 kali THREE. Pergh. Tertekan jugak hidup walaupun masa tu baru darjah 3.

Dan aku mulai berhati-hati dengan ejaan dan maksudnya selepas kejadian itu, hinggalah sekarang.

Happy Birthday Abah & Happy Father's Day.

7 comments:

widz said...

mcm nama driver bas tadika aku jugak la.. uncle lim. bas dia ada logo ketam. dulu aku kelas nombo 2.

kuchalana said...

weh.. try this

http://bzzzzzmie.blogspot.com/

tembakau said...

aku baru beli croc edisi kain yg sungguh selebet sesuai dgn penampilan aku. sambil aku menjerit pyerudz!pyerudz hahahaha rabak eden dibuek eh

pye:rudz said...

widie: mungkin uncle lim cover area keramat itu jam.

kuchalana: nanti bila lapang aku singgah.

tembakau: edisi kain? crocs mammoth ke? itu untuk musim sejuk beb. ingat crocs, ingat aku ke? hahaha

Lynn said...

i like how the spelling story leads to a wish to ur father. Awwww

pye:rudz said...

lynn: danke! ;)

Najwa Aiman said...

Happy Bedey Alang!

Errr... seksa jugak nak menjaga lu ek? Ekekekekeke...