Monday, June 8, 2009

PERSAMAAN

Cuba korang bagitau aku agama apa dalam dunia ni yang menyuruh penganutnya berbuat jahat? Ada?

Cuba pulak korang bagitau aku bangsa apa dalam dunia ni yang budayanya ialah berbuat jahat sesama manusia (kecuali yahudi israel jahanam: rujuk kes Palestin & Gaza).

Fokus aku lebih kepada konflik Islam dan Kristian.

Kita sebagai Muslim akhir zaman semua tahu (aku rasalah), ajaran nabi Isa itu benar, ajaran nabi Musa itu benar dan apatah lagi ajaran nabi Muhammad SAW. Nabi Isa ada kitab Injil. Nabi Musa ada Taurat dan nabi Muhammad ada Al-Quran. Kita juga tahu bahawa Isa itu adalah Jesus dan Musa itu adalah Moses. Malah kita juga tahu bahawa Injil itu adalah Bible dan Taurat itu adalah Tourette.

Pernah tak korang tertanya-tanya kenapa Jonas itu Yunus, Noah itu Noh dan Ishak itu Isaac? Kenapa ada persamaan ini? Tapi kenapa kisah mereka tidak sama?

Kitab-kitab dan nabi-nabi ini benar. Ia menjadi tidak benar apabila kitab-kitab ini dipesongkan oleh golongan yang tidak bertanggungjawab. Sebenarnya, Bible hari ini ialah Bible yang sudah dipesongkan dan bukan seperti asalnya ia diturunkan. Syukur alhamduilillah Allah memelihara Al-Quran sehingga ke hari ini seperti yang dijanjikan dan Dia tidak pernah memungkiri janji.

Menurut satu dokumentari yang aku tonton, sebenarnya nabi Muhammad SAW was mentioned in the ORIGINAL Bible. Ya, Bible yang original masih ada dan disorokkan oleh sekumpulan mubaligh Kristian di Vatican City kalau tak silap aku.

Kenapa isi kandungan Bible yang asli dipesongkan aku pun tak tau. Tetapi aku melihat ini sebagai ujian Allah kepada manusia. Dan mungkin juga ia hanya menunggu masa untuk didedahkan kepada dunia bahawa there's only one god which is Allah the Almighty dan Islam adalah agama yang benar.

Namun, daripada dokumentari itu, persamaan yang paling ketara antara Islam dan Kristian ialah: Tuhan itu satu. Esa. Kedua-dua agama semantik ini percaya akan kewujudan Pencipta.

Persoalannya ialah: Kenapa harus kita terus berbalah mengenai perbezaan agama Islam dan Kristian? Bukankah lebih baik kita berusaha mencari persamaan antara keduanya? Of course, kenalah rujuk kepada sumber yang benar-benar sahih. Lagipun, bukankah tujuan kita beragama adalah untuk mencari kebenaran hakiki? Sebagai panduan cara hidup (lifestyle)?

Suka diingatkan bahawa Kristian dan Islam itu adalah agama dari Pencipta yang sama. Ia adalah benar semasa diturunkan. Tetapi, manusialah sebenarnya yang memesongkan kebenaran agama itu.

Aku sekadar menyatakan pendapat berdasarkan pemahaman aku yang jumud ini. Harap betulkan kalau tersilap. Dan kalau korang rajin, google lah Wake Up Project untuk mendapat gambaran lebih jelas mengenai dokumentari yang aku tonton itu.

4 comments:

Lynn said...

I sooo agree. Anyway, my bro was just telling me about this book where this Christian found all the proof they need that says there is only ONE God. Have to check again.

pye:rudz said...

terima kasih kerana "dapat" apa yang cuba disampaikan. interesting benda nih sebenarnya.

raddy said...

berat entry nih..heheh aku ingat ko baru lepas nengok Prof Robert Langdon dalam Da Vinci Code, tak pun Angels & Demons, very good movies..buat otak berpikir sket, & somehow ada gak related sket ngan apa yang ko tulis ni... check it out..

pye:rudz said...

raddy: kau gile? aku dah berapa lama tak pegi panggung wayang. last movie: wall-e masa shidah mengandung hahaha. sekarang lagilah payah hahaha.