Monday, September 28, 2009

DUA KALI

Ini cerita sehari sebelum hari raya 2009.

Kampung gua kat Taman Seri Keramat, 54200 Kolumpo. Kampung bini gua pun sama. Taman Seri Keramat, 54200 Kolumpo. Gua memang tak heran langsung hal-ehwal masalah balik kampung untuk hari raya nih. Baik dari aspek kesesakan lebuhraya mahupun tol percuma. Balik kampung untuk hari raya pada gua adalah sama saja seperti gua balik kampung setiap hujung minggu.

Untuk tahun 2009, kami bercadang untuk balik kampung sehari sebelum raya yakni hari Sabtu. Nak gerak pagi lepas sahur cadangnya. Namun begitu, cadangan hanya tinggal cadangan selepas cadangan ditutup dengan kelewatan bangun pagi yang memang langsung tidak disengajakan.

Walau bagaimanapun, kami anak-beranak tidak sedikit pun cemas kerana
1) Kampung dekat.
2) Tak payah menggelabah nak carik sarapan sebab bulan masih puasa.
3) Kesesakan perjalanan disyaki hanya akan berlaku kepada jalan ke arah keluar Kolumpo manakala kami pula nak ke arah Kolumpo.
Ini hanya masalah kecil. Settle.

Keluar je exit Putra-Mahkota ke arah Kolumpo gua jadi terkejut untuk 3 saat. Dia punya jam kat lebuhraya PLUS ke arah selatan sudah bermula. Ekor terakhir kesesakan ialah sekitar exit Bangi. Gila. Gua tersengih-sengih macam kambing je lah tengok kesesakan lorong lawan. Ini semua mesti kes terlambat bangun macam aku nih. Patut lepas sahur dah gerak.

Perjalanan ke kampung kami sangat tenang. Dia punya tenang kalah Horatio CSI Miami punya tenang. Kitorang port rumah mak gua. Kemas punya kemas tiba-tiba gua teringat satu perkara hidup-mati hari raya. Baju raya Shidah dan Mikael masih tergantung di belakang pintu bilik tidur kami di Bandar Seri Putra. Aisehmen!

Shidah dah buat muka syahdu bila dia kata: Takpelah, I pakai je lah baju apa yang ada kat rumah mak. Masalahnya Mikael ada satu je baju melayu yang nenek dia jahit. Apa barang Mikael nak kena pakai bodysuit + overall di pagi raya?

Gua pantas terbayang kesesakan di lebuhraya tadi. Dalam hati: Nak patah balik ke tidak nih ambik baju raya? Oh ya, baju raya gua memang dah standby kat rumah mak gua. Itu ari adik gua pinjam.

Tidak mahu menghampakan anak-isteri berhari raya pertama kali dengan warna baju raya sedondon 3 beranak, gua nekad cargas kembali ke Bandar Seri Putra. Shidah suruh gerak petang sikit. Gua bantah. Gua bilang: At least kalau gerak sekarang banyak lagi masa sebelum buka puasa. Kalau gerak petang pastu highway masih jam gila-babi, takkan gua nak buka puasa dalam kereta pada raya eve tahun ini? Dan sebagai juragan keluarga, gua gerak jugak. Shidah pesan: Jangan laju-laju. Insyaallah gua balas dalam hati.

Keramat 1045am. Bandar Seri Putra 1130am. Itu jam kesesakan lebuhraya hanya bermula selepas exit Putra-Mahkota. Alhamdulillah.

Sampai je rumah gua terus ambik baju raya belakang pintu bilik, kemas peti ais sikit, buang sampah lepas kemas peti ais, ikat lock tingkap bilik belakang dengan cable tie untuk keselamatan, kunci pintu elok-elok dan terus gerak balik kampung (sekali lagi). Jam tangan gua masa tu menunjukkan 1135am.

Gua sampai Keramat 1200pm. Mana ada laju?

Dan tahun ini, untuk pertama kalinya kami beraya bertiga dan dengan warna baju raya yang sama. Ini mesti nak repeat kaler lain tahun depan nih.
Kecoh betul hal baju raya nih.

7 comments:

Fa-T said...

wow.. main pusing2 di highway....

Pyanhabib said...

tahun depan beraya empat (lima?) sedondon!

treefwog said...
This comment has been removed by the author.
treefwog said...

fuiyooo... bagus pye:rudz neh. tawun depan lu std by sangkut baju rayer kaler biru laut dalam kat belakang pintu umah keramat ler..
yg kat belakang pintu umah bandar sri putra tu kaler ijau belalang miang..hahahah.. sedondon jua walau dimana lu berada..ya! berlima juga buley deh!

pye:rudz said...

fa-t: ya... pusing-pusing di highway.

pyanhabib: hahaha itu gua tak berani mau jawab.

kotak keranda: brilliant jugak cadangan anda itu.

GAFARO a.k.a. agentno9 said...

hikmah beraya kat kl...
takyah pikir pasal jam....
rasenye la kalu dibuat bancian amatla sedikit nyawa melayang orang nak balik kl beraya dari balik kampung jauh jauh....

Najwa Aiman said...

Moralnya: Bila pancking nak balik beraya, baju raya kasi masuk dalam kereta dulu! Ekekekekeke... Nasib baik bukan KL - SP beb!