Tuesday, September 29, 2009

OPS SIKAP



Ops Sikap ialah operasi kategori trafik yang PDRM cipta khas untuk rakyat Malaysia dan dilaksanakan terutamanya pada musim perayaan.

Media kata Ops Sikap tahun ini gagal kerana mencatatkan rekod kematian tertinggi dalam sejarah selama 8 tahun operasi ini dilaksanakan.

Ini perspektif saya:

1. Kalau dari segi bilangan memanglah tertinggi tahun ini (261 kematian) tapi dah semak dari segi nisbah (ratio) dengan jumlah rakyat Malaysia yang ada sekarang?

2. Apa jadi dengan cadangan meningkatkan kelajuan lebuhraya dari 110km/h kepada 120km/h? Sebab ada dakwaan mengatakan kemalangan maut bukan semuanya sebab laju tapi sebab ada kenderaan yang lembab. Benar atau tidak saya tidak tahu.

3. Adakah kebanyakan kes kemalangan maut yang menyumbang kepada statistik tahun ini berlaku pada waktu operator tol lebuhraya memberi diskaun?

4. Adakah langkah operator tol lebuhraya memberi diskaun kepada pengguna lebuhraya satu langkah yang bijak atau membawa padah sebenarnya?

5. Setelah 8 tahun, adakah modus operandi Ops Sikap ini masih relevan untuk PDRM gunakan?


Nota: Macam gampang gaya bahasa entri aku hari ni.

7 comments:

Kotak Keranda said...

hahahaha.. ni mcm bahasa bapak wa jeks.. so skema

Labu-Labi said...

pasal diskaun tol tengah malam tu ada gak yg buat lawak "Percuma Tol KL-JB jika sampai kurang dari 1jam 30 minit...." Hah..mesti jalan xjem...heh2!!

Fa-T said...

baca lebih-lebih tak laa...
tapi yang footnote tu... menarik seh!!!

la Signora said...

Tengah syok membaca pasal OPS SIKAP ni,ternampaklah kat seksyen 'Singgah Sini' dan nampak nama gua dan entri porno yang gampang itu sekali lagi.Betul bikin malu gua itu perogol-blog.

Anyway,rasa²nya pemandu yang kene tukar sikap memandu.Individual responsibility.There is always an idiot behind the wheel.Tapi eksiden di Malaysia ni gerun dan menyakitkan hati (bab² orang awam melopong...tu yang buat trafik jam tu).Kat sini, mane buleh melopong, kene saman tau kalau berdiri melopong tengok mangsa kemalangan.Unless you are a (1)certified SES officer--state emergency service that is (2)ahli keluarga terdekat dengan mangsa kemalangan (3)crash survivor or (4)polis trafik.Tu sebab kat sini polis kaya...asyik saman orang jer.

Anonymous said...

macam Tun la lu punya lenggok bahasa! A1 ke BM SPM ko hari tu?

MFN

pye:rudz said...

kotak keranda: gua belajar dari dia lah ni heheheh...

labu-labi: ini undang-undang mau kasi mampos kehkehkeh...

fa-t: penat aku mengarang footnote je yang kau baca?

la signora: agreed. it's all about attitude.

mfn: bm spm gua biasa je.

Najwa Aiman said...

Ramai calon bayar saman tak dapat bayar saman kali ni... sebab dah innalillaah...