Friday, February 12, 2010

BERAYA

"Abis, jadi ke tidak kita ni?" kata Jamal Yahya dalam nada semi-berbulu.

"Aku bukan apa, ada rasa was-was sikitlah..." jawab Razis Ismail tersekat-sekat.

"Ala korang ni... kita belasah je lah, kalau ada yang tak kena karang, kita mintaklah diri cepat-cepat blah" kata Sulaiman Abdullah cuba meyakinkan rakan-rakannya.

"Cuba korang fokus kepada matlamat kita, A-N-G-P-O-W!" sambung Sulaiman Abdullah.

Sulaiman Abdullah memang mempunyai confident level yang lebih tinggi berbanding kawan-kawannya yang dua ekor tu. Memang kacip kalau jadi ahli politik.

Sejurus selepas perbincangan itu, tiga sahabat yang berpakaian seperti menyambut Hari Raya Aidilfitri pada Hari Raya Cina ini pun terus menuju ke rumah Uncle Wong. Seperti kanak-kanak riang lain, mereka ada satu niat saja untuk ke rumah Uncle Wong iaitu nak angpow. Uncle Wong pula adalah satu-satunya orang Cina yang tinggal di kawasan perumahan mereka.

"Assalamualaikum! Uncle Wong!" jerit Razis Ismail.

Pantas Sulaiman Abdullah menepuk belakang kepala Razis Ismail sambil berkata dalam nada berbisik, "Oi, mana boleh bagi salam kat orang Cina dol!"

Razis tersentak kerana baru tersedar dan terus menyambung, "Hellooo... Uncle Wong!"

Mereka bertiga sedikit terkejut tatkala Uncle Wong tiba-tiba saja sudah berada di muka pintu. Macam Breaking The Magician's Code pulak si Uncle Wong ni.

"Hah, Jamal, Rajis, Suleman... mari masuk" jemput Uncle Wong dengan penuh senyum.

Ketiga-tiga sahabat bungkam di atas sofa panjang macam monyet sakit gigi sehinggalah bini Uncle Wong keluar tersenyum-senyum sambil bawak dulang berisi kacang-kacang, kerepek-kerepek dan beberapa air kotak Ribena lalu dihidangkan kepada mereka.

"Haaa... makanlah, minumlah, jangan malu. Sama Uncle Wong jangan malu punya" pelawa Uncle Wong.

Jamal Yahya menjadi peserta pertama menyambar air kotak Ribena yang dihidang sambil matanya mengerling ke arah beberapa paket merah yang sedikit terkeluar dari dalam kocek baju Uncle Wong. Dia tersengih macam kerang busuk.

***

"Tahun depan aku nak raya rumah Uncle Wong lagilah. Best betul! Dahlah dapat minum air Ribena, pastu dapat angpow lagi" kata Razis Ismail.

"Ahhh, macam-macamlah engkau nih. Mula-mula was-was lah, wis-wis lah, wus-wus lah. Sekali dia pulak yang naik syiok" kata Sulaiman Abdullah.

"Itulah, aku ingat dia nak hidang babi panggang atau nasik itik. Cuak jugak aku hahaha..." sampuk Jamal Yahya disambut dengan gelak tawa Razis Ismail dan Sulaiman Abdullah.

Gaya mereka bergelak-ketawa sebijik macam gaya Hamid Gurkha dan Dharma Harun menang nombor ekor first prize dalam filem Sikit Punya Gila.

Sejak itu, mereka tidak pernah lupa untuk beraya di rumah Uncle Wong pada setiap hari Tahun Baru Cina. Bukan kerana mahukan angpow sangat pun. Saja suka-suka.

5 comments:

Fa-T said...

tak raya tak tau..

GAFARO a.k.a. agentno9 said...

adakah anda menyertai mereka?

LALA said...

was-was wis-wis wus-wus ! xD

Najwa Aiman said...

Tolong bagi alamat Uncle Wong tu plszzz...!

pye:rudz said...

fa-t: betul!

gafaro: tidak...

yonna: baca seperti megaji muqaddam untuk impak yang lebih ;)

najwa aiman: no.13, jalan 4, taman jirat cina. silalah pergi muahahaha...