Thursday, March 4, 2010

KISAH YALAL

Yalal memang tak boleh diharap. Satu sen pun tak guna. Buat kerja ikut suka hati dia. Nak dikata bengap, belajar tinggi. Sampai obersi katanya. Tapi tahap bengapnya mengalahkan orang tak ke sekolah.

Begitulah lumrah cacian yang lazim dilemparkan kepada Yalal oleh orang sekeliling. Namun Yalal tak pernah ambil pusing pun tentang perkara itu. Hairan juga. Dia masih kekal dengan status bengap abadi yang disandangnya semenjak entah berapa tahun yang lalu. Tapi dulu dia taklah sebengap sekarang. Sekarang lagi teruk. Kronik.

Pun begitu, Yalal ini sebenarnya bukanlah bengap seperti yang disangka ramai. Dia sengaja pura-pura bengap. Begitu kata seorang kenalan rapatnya, Jidin. Dan ia disokong pula oleh Nigina. Tapi, ramai pula yang mengatakan ketiga-tiga mereka sebenarnya memang mengalami masalah bengap abadi. Sebab itu mereka saling menyokong antara satu sama lain.

Yalal tau, orang lain tak akan boleh berbuat apa-apa dengan kebengapannya itu. Sebab itu dia mampu mempamerkan muka yang paling sardin berbanding ikan sardin itu sendiri. Memang hebat sang Yalal ni.

Sehingga ke hari ini, orang sekeliling Yalal hanya mampu mengutuk, mengata, mencaci dan memaki beliau tanpa belas kasihan dibelakangnya saja. Sebabnya, semua permasalahan yang timbul hari ini kalau dikaji secara holistik adalah angkara kebengapan Yalal sendiri. Kebengapan Jidin dan Nigina juga sedikit sebanyak ada menyumbang kepada permasalahan itu sendiri.

Maka atas dasar itu, tiada lain yang dapat diucapkan kepada Yalal dan kawan-kawan bengapnya melainkan selamat maju jaya.

2 comments:

Fa-T said...

emm.. pandai dikalangan bengap.. ahaha...

Najwa Aiman said...

Oooo... ekekekekekeke... Ekekekekekeke... Wa tau siapa Yalal tu, serta Jidin tu (mati-mati wa ingat nama dia Jina... rupa2nya dia jantan bertubuhkan pompan!), dan wa tau siapa Nigina... ekekekekke...

Errr... ke wa silap?