Monday, March 1, 2010

MACAM-MACAM

Dulu ada Dasar Ekonomi Baru (DEB). Sekarang nak diperkenalkan Model Ekonomi Baru (MEB) pula. Ada antara kita yang menentang DEB atas dasar yang pelbagai. Ada juga yang kata DEB sudah tidak relevan hari ini. Manusia (bukan Melayu saja) memang begitu sifatnya. Mudah lupa. Buta sejarah.

Saya tidaklah arif mengenai DEB tapi saya tahu bahawa DEB telah membantu membangunkan ekonomi negara kita. Apa yang saya harapkan dari MEB yang bakal diperkenalkan? Entah. Jujurnya, saya pun tak tahu.

Kita kadangkala (tapi selalunya) tersepit kerana dilema "hak keistimewaan". Kenapa dilema? Tanyalah kepada mereka yang lantang memperjuangkannya. "Hak keistimewaan" itu memenangkan "siapa" sebenarnya? Tidak, saya bukan racist. Saya cuma ingin membuat (reality) check and balance saja.

Pada hemat saya,
Mentaliti subsidi mesti dihapuskan.
Pendidikan adalah tonggak kemajuan negara dan bangsa.
Kemudahan asas (air, api, tempat tinggal) tidak sepatutnya menjadi isu lagi (seperti dalam rancangan Bersamamu, TV3).
Pusat-pusat kesihatan (kerajaan/swasta) seharusnya lebih mengutamakan kesihatan rakyat dan bukan status kewangan rakyat.
Perpaduan lebih mudah dicapai melalui kesaksamaan.
Menghormati antara satu sama lain adalah asas keharmonian.

Memang kita tidak mahu Malaysia menjadi seperti Singapura atau Indonesia. Tidak mahu menjadi apa? Menjadi lebih maju? Heh, ada orang yang marah dengan entri ni nanti. Untuk realiti, lihatlah pencapaian mereka. Agnes Monica juga bertutur dalam Bahasa Indonesia walaupun beliau berbangsa Cina. Singapura ada Universal Studios walaupun hakikatnya mereka tak cukup tanah untuk menampung rakyat mereka.

Bila pekerja asing berlambak kat Malaysia, semua orang bising. Cuba kita semak balik, pekerja-pekerja asing ni banyaknya berkerja di sektor mana? Kerja kilang, cleaner, buruh binaan, security, angkat sampah, pembantu rumah, gerai makan dan lain-lain. Tapi kita sikit pun tak hairan bila orang puteh sendiri berkerja sebagai pemungut sampah, buruh binaan, cleaner dan lain-lain di negara mereka sendiri, kan? Eleh, cakap je lah iye sebab memang iye pun. Lebih bengap, ada yang kata: Masa aku belajar kat UK dulu, orang puteh yang kutip sampah kat rumah aku (dalam nada bangga).



Lepas tu sibuk isu lambakan graduan melebihi keperluan pasaran. Lepas tu esok, kadar pengangguran meningkat. Lepas tu esok, isu ketiadaan peluang pekerjaan. Dalam masa yang sama kolej swasta (bawah pokok) semakin bertambah. Bilangan pekerja asing juga bertambah. Anehnya, banyak pulak peluang pekerjaan untuk pekerja asing ni ye? Hehehe.

Iyelah, kita akan kata: Hey, takkan lulusan kolej/universiti nak kerja kilang atau buruh binaan atau pembantu rumah dan sebagainya? Saya juga pernah bertanya soalan yang sama. Dan saya dah tau jawapannya. Ia terletak pada model pendidikan negara kita. Jelasnya, model pendidikan kita terlalu akademik. Sebab itu semua graduan kita sibuk nak jadi orang besar pakai tali leher yang kerja dalam aircond lepas tamat pengajian. Sila fikir dulu sebelum anda nak melenting dengan kenyataan saya (kalau ada yang bacalah pun).

Oleh itu, marilah kita bersama-sama berusaha memajukan diri tanpa mengira latar belakang mahupun asal-usul kerana saya percaya kesedaran memajukan diri yang terbit dari dalam diri kita sendiri adalah lebih baik dari mengharapkan dasar-dasar baru yang belum tentu.

Mereka yang tidak mahu maju adalah mereka yang takut. Anda terpaksa setuju dengan kenyataan ini kerana ia sememangnya benar, bukan?

4 comments:

Najwa Aiman said...

Setuju! Especially bahagian model pendidikan negara tu!

p/s: Kat UK dulu Melayu jadi tukang mop lantai pub selepas orang puteh yang happy hours selepas kerja pungut sampah di siang hari semua muntah-muntah akibat mabuk... eheks...

Fa-T said...

dulu sebelum gua masuk air cond...
gua buat keja pasang air kond... buat sambung wayar.. sambung kebel...

lu nak gua bua twiring umah lu.. ahahaha

pye:rudz said...

najwa aiman: dulu gua tak pernah kesah pun pasal hal-ehwal model pendidikan negara nih...

fa-t: hahaha nanti kalau ada job gua panggil lu.

Unknown said...

ya. aku setuju.