Thursday, June 3, 2010

SEJENAK

Gempar satu dunia, apatah lagi satu Malaysia apabila kapal yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza di hijack oleh Israel jahanam di perairan antarabangsa. Ada beberapa rakyat Malaysia yang menyertai rombongan charity tersebut.

Soalan: Kenapa agaknya negara-negara Arab ni taknak bersatu menyerang saja Israel tu for good setelah sekian lama? Setelah PBB dan OIC hanya membeku? Of course kita akan kata ada antara mereka adalah sekutu Amerika dan Yahudi. Maknanya, ada di antara mereka yang ada conflict of interest. Tetapi tidaklah kesemua mereka, bukan?

Tentulah, Perang Dunia pasti akan meletus jika mereka menyerang Israel. Namun, kecam hanya tinggal kecam, kutuk hanya tinggal kutuk. Soalannya, tidak mahukah negara-negara Arab (tolak sekutu) yang gah itu bangkit saja berjihad dan berjuang demi Islam? Takut barangkali. Kepada siapa agaknya?



Metaforanya samalah seperti kita serahkan saja Al-Aqsa yang pada Yahudi itu "sacred zone" mereka tanpa banyak bicara jika itu dapat menghentikan kekejaman Yahudi jahanam di bumi Palestin. Mungkin saya juga akan dikecam kerana metafora ini, tetapi, fikir semula logiknya. Jika benar mereka marah dengan kekejaman Yahudi, mengapa mereka (negara-negara Arab tolak sekutu) tidak berjihad saja menyerang Israel itu?



Nota lain: Kalau mereka yakin, jemputlah Malaysia sama. Kita ada kapal selam yang tak boleh menyelam hahaha.
Eh kejap, dah repair ek?
Hahaha.

6 comments:

Fa-T said...

tang kapal selam tu.. gua stuju sangat2

Unknown said...

aku ada jawapan untuk itu, (kenapa orang arab tak tolong palestin)
1) kebanyakan yang mati kena bunuh, ditindas tu adalah orang2 miskin palestin. dan sebenarnya, orang palestin sendiri Pun tak peduli akan nasib bangsa mereka sendiri. ini adalah kerana yang kaya, (hampir separuh bilionair di timur tengah) adalah orang2 palestin. klau betul2 mereka kaya, dan berhati perut, merekalah sepatutnya yang akan menjuarai kempen ini, kan?
2) situasi di arab sendiri menyebabkan mereka terhimpit oleh masalah di negara sendiri. setiap negara arab melakukan penindasan terhadap rakyatnya sendiri, dan. dalam pada masa yang sama menjaga kepentingan politik dan perut pemimpin mereka.
3) parti seperti hamas, menggunakan kedaifan rakyat mereka untuk mendapatkan simpati, dan pada masa yang sama, (sama seperti di atas) mereka sendiri mengayakan diri masing2.
rumusan aku,
yang tinggal berjuang hanyalah orang miskin dan memang amat diharapkan orang dari luar yang menghidupkan perjuangan tersebut.
ini fakta yang aku dapat dari orang arab sendiri. harap persoalan itu sedikit terjawab.

raddyirana said...

"I could have annihilated all the Jews in the world. But I left some so the whole world could know why I was killing them" - Adolf Hitler.

GAFARO a.k.a. agentno9 said...

bro yang gua tau mesir ada MoU dengan israel...

tang kapal selam tak leh menyelam tu mana ada kapal selam menyelam kat pelabuhan :p.

tu orang yang nak political mileage je.

rajin2 carik pasal navy new zealand lagi kelaka cerita dia

pye:rudz said...

fa-t: hahaha memang lucu mereka ini.

tembakau: tu dia... dengan panjang lebar macam karangan esso-gapena. bottom line dia satu je, takut. tapi bukan kepada tuhan.

raddy: siapa kata hitler jahat?

gafaro: navy new zealand eh? nanti gua check.

naziah said...

aku tu hari ada berborak dgn nenek aku.

nenek: jahanam betulla org2 yahudi ni! si obama tu pun satu. ingatkan dia mau tlg la. rupa2nya dia ni sokong israel mengkali (barangkali).

aku: ya bah! tapi kalau mau tunggu US jak yg bertindak, mmg ndak jalan la. kenapa ndak boleh seluruh dunia ni pigi serang israel? daripada diorg buat tunjuk perasaan, baik diorg serang jak terus israel!

nenek: org2 arab yg kaya2 tu sepatutnya bantu biaya perang ni. diorg mau berapa? aku mau kasi 5k untuk bantuan....

hehehheh...