Wednesday, March 28, 2012

GREEN


Kredit gambar.

Dewasa kini kerap kita dengar, ramai orang bercakap dan banyak kempen-kempen yang mengajak sejagat ke arah penjagaan alam sekitar. Contoh boleh dilihat melalui penghasilan kenderaan hybrid dan elektrik, tong-tong recycle merata-rata, beg plastik kena caj 20sen, kempen earth hour dan tidak ketinggalan juga apek suratkhabar lama.

Satu yang lazim kita dengar juga ialah Go Green. Pergi Hijau. Sefaham saya, kempen ini menjurus ke arah recycling, reusing dan reducing (3R) penggunaan bahan-bahan yang boleh menambah-jahanamkan mother nature. Antara bahan popular yang disebut-sebut dalam 3R itu (bukan program yang dihoskan oleh 3 awek tu) ialah plastik dan kertas.

Untuk plastik kita digalakkan untuk kumpul dan hantar ke recycle centre yang berdekatan atau berjauhan. Kalau malas nak hantar, kumpul je dalam satu plastik hitam dan letak je kat tempat sampah depan rumah bila dah penuh. Yang ini memang aku buat. Dan aku tau pengutip sampah pasti tersenyum gembira.

Untuk kertas pun sama jugak macam plastik, cuma kita juga boleh kurangkan penggunaan kertas (especially di pejabat) dengan menggunakan both sides of the paper. Jangan eksyen sangat nak print tu macam nak buat thesis (one-sided printing).

Kat opis aku pun ada group yang sibuk mencanang-canangkan kempen Go Green nih. Baguslah. Aku sokong. Tapi pada aku kalau kau nak go green, you should just go at your own initiative. Takyah nak kecoh-kecoh pun sebenarnya. Just do it. Lead via example.

Yang bestnya pulak, ada antara individu yang kononnya going green sangat (sambil semua jari tangan kat bahu) tidak walk the talk. Kempen bukan main pung-pang-pung-pang, dalam meeting bukan main pung-pang-pung-pang, belakang, dok membazir kertas macam shaiton. Hairan sungguh.

Moralnya, janganlah sibuk-sibuk nak suruh orang Go Green kalau diri sendiri pun tak berapa nak pegi Green. Akhir kata, renung-renungkan dan selamat menghijau!

1 comment:

Anonymous said...

aku tengok benda-benda hijau sekarang ni dah jadi macam bisnes pulak. bukan bisnes kutip barang recycle tu. tapi lebih kepada showbiz.