Friday, April 17, 2009

BUAL KOSONG

Kau bahagia sekarang?
Aman dan damai?
Dululah, sekarang macam dah tak berapa dah.
Kenapa ek?
Entahlah, dah macam-macam sangat yang kita dengar dan lihat.
Bunuh, rogol, dera, rusuhan, samseng, ahlong...
dan macam-macam lagilah.

Apa agaknya puncanya ek?
Dulu orang tak tau, sekarang dah tau.
Dulu orang tak pandai, sekarang dah pandai.
Dulu takde internet, sekarang dah ada.
Maklumat semua senang dapat.
Klik, klik dah dapat.

Betul tak betul maklumat tu, wallahualam.
Bagus tak bagus maklumat tu, wallahualam.
Berguna tak berguna maklumat tu, wallahualam.

Habis? Tak baguslah era teknologi maklumat ni sebenarnya?
Teknologi ke yang salah?
Oranglah yang salah.
Macam mana tu?

Orang yang gunakan teknologi maklumat, bukan monyet.
Gunakanlah dengan betul. Satu.
Dua, integriti dan moraliti. Itu yang paling penting.
Itulah faktor penentu sesuatu kemajuan itu bagus ataupun tidak.
Macam mana tu?

Aahh... kau pikirlah sendiri. Kau sekolah mana dulu?

6 comments:

Najwa Aiman said...

Apa yang ko membebel ni Labuuuu...?

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

secanggih mana teknologi masik tak dpt tandingi kuasa tuhan...

tembakau said...

...tapi aku ada terbaca yg menulis blog dpt kurangkan hypertension...tapi apa yg dibaca dari blog, boleh dtgkn ultratension...

...tapi utk beri sedikit esksesais pd sistem kognitif, itu satu perkara yg sihat...

god knows

Kotak Keranda said...
This comment has been removed by the author.
Kotak Keranda said...

ehemmm.. wa skola sri dhandayuthapani poskod 51200 jalan yeeepohh kayy yelll...

pye:rudz said...

najwa aiman: tajuk pun bual kosong...

a.k.u.p.e.n.t.o.i: setuju benar!

tembakau: ultratension ada eh? huish... ngeri tu!

kotak keranda: berbelit nak sebut nama skolah tu...