Tuesday, July 28, 2009

A-11

Masa tu gua form 3. Dah boleh pakai seluar pendek. Ia adalah peraturan bengap tidak rasmi yang dibuat oleh para senior dan PIP (Persatuan Islam Penuntut). Macamlah berbeza hukum pakai seluar pendek kalau aku form 3 atau form 2 atau form 1. Nangui.

Prep petang memang menyajikan rasa mengantuk yang teramat sangat kepada aku setiap hari. Mana taknya, ada ke lepas makan tengah hari disuruh belajar? Pergi prep? Cheh. Buah keranji dalam perahu jelah.

Masa form 3 aku dok bilik A-11. Yang paling senior form 3 dan yang paling junior form 2. Tolak pengawas bilik, Syed Jefrizal. Dia form 4 masa tu rasanya. Baju kaler biru, ada blazer. Menjadi form 3 yang ada junior dalam satu bilik memang heaven. Kadang-kadang rasa macam Tuan Haji Bakhil pun ada jugak. Boleh mengarah junior sesuka hati tanpa kekangan hahaha.

Satu hari tu geng-geng sebilik aku berkomplot nak ponteng prep petang. Mengantuk punya hal la nih. Baik tidur. Homework time prep malam boleh settle. Tepat jam 3 dorm mulai senyap sunyi. Budak-budak form 2 dan form 3 yang sibuk nak score 8A dah blah pergi prep petang. Yang terel-terel macam kitorang santai kat bilik macam tak buat salah. Aku standardlah, dressing berlenggeng seluar bola dengan seluar dalam built-in. Panas siol Malaysia.

Tengah sedap-sedap baring atas katil belah atas (double-decker), kedengaran tapak kaki kucar-kacir berlari sambil separa menjerit: Bagak Romen! Bagak Romen! Nota: Bagak Romen ialah nama panggilan yang kitorang bagi untuk warden yang nama sebenarnya Rahman dan berbadan bagak/besar.

Keadaan huru-hara seketika. Semua bertempiaran mencari tempat persembunyian. Ada yang nyorok belakang locker, dalam locker, bawah katil, dalam locker besar dan macam-macam tempat lagi yang tercapai dek akal ketika itu. Objektif utama: Jangan sampai Bagak Romen jumpa. Kalau tak, nahas!

Aku hanya terpandang locker besar ketika itu. Nota: Locker besar ialah locker umum yang ada dalam setiap dorm. Ia sangat busuk. Fungsinya ialah untuk simpan bagasi balik kampung dan merangkap tempat sidai pakaian ekstra jika locker individu tak muat. Biasanya kitorang sidai baju untuk bersukan. Sebab itu locker besar berbau sangat busuk.

Tanpa berlengah aku pantas masuk ke dalam locker besar. Bau memang busuk ya rabbi. Dan aku tidak keseorangan dalam tu. Si Jimbit pun dah sedia ada rupanya. Pantas betul bertindak. Nama sebenar Jimbit: Shahril Adha. Kitorang skodeng melalui celahan renggang locker besar dan mendapati Bagak Romen yang berkain pelikat dan rotan sedang meronda A-11 yang dah lengang.

Tiba-tiba si Jimbit boleh terbergerak dan menghasilkan bunyi mengeriut yang halus melalui engsel lapuk locker besar tersebut. Musibat betul. Kaki Jimbit diserang semut-semut barangkali. Apa jadah? Baru 57 saat menyorok! Bagak Romen berpatah balik ke arah locker besar...

***

Jimbit pun dah jadi cikgu dan warden sekarang. Mesti dia seorang warden yang hebat sebab tau segala tempat persembunyian budak-budak yang ponteng prep.

***

Korang tau tak dia punya pedih dilibas punggung tatkala hanya berseluar bola dengan seluar dalam built-in?
Fih.

8 comments:

Najwa Aiman said...

Nasib baik masa tu lu bukan sekadar pakai kain pelikat je bro! Ekekekekekeke...

Fa-T said...

ahaha........

Labu-Labi said...

haha...lawak2!! kenangan 5 tahun yg terindah dalam hidup...!! aku penah kene lempang dgn bagak romen sampai terpitam selama 5 saat...power siot..sampai nmpk petir kat mata!!

kookabooras said...

aku penah kene rotan atas tengkuk sbb menyorok bwh katil, libas ngan getah paip, tumbuk ala mke tyson kat ulu hati, tamparan berganda dan lain2 dari warden aku - cikgu Puji (Fauzi). Tp tu semua x dpt melumpuhkan semangat juang aku kat hostel SMTT. hehe

Basuh Baju said...

guling2 sambil melibas apa yg ptt..hahahahaha

pye:rudz said...

najwa aiman: fuh! toksah cakap lah.

fa-t: suka kau eh?

labu-labi: pergh, baek punya!

kookabooras: kau skolah henry gurney ke?

basuh baju: lain macam je bunyi...

naziah said...

aku selalu menyorok bawah katil... tidak kalu, kami bentang je kain langsir kat lantai kelas...

pye:rudz said...

naziah: skolah lelaki-semua mana ada langsir-langsir beb, hahaha.