Tuesday, October 27, 2009

TREND

Kisah penyanyi, pelakon, model, pramugari, pembaca berita, pengacara atau marhain berkahwin dengan lelaki kaya-raya dan keluar suratkhabar bukan cerita baru. Dari saya belum akil baligh lagi saya dah dengar. Bisik-bisik biasanya mengatakan: Elleh... nak duit lah tu. Ntah tang mana hensemnya lelaki tu ntah. Dogma.

Antara yang saya tau dan boleh ingat berkaitan kes-kes seumpamanya ialah Mazuin Hamzah, Mas Anizan, Habibah Yusof, Norish Karman, Nina Juren, Juliana Banos, Azrinaz Mazhar dan lain-lain yang saya ingat muka tapi tak ingat nama. Kes Nash Lefthanded kawin jutawan MLM itu agak istimewa hahaha. Tapi, ini soal jodoh beb. Kerja tuhan. Dah tuhan tetapkan diorang akan berkahwin dengan lelaki kaya dalam kehidupan ini, maka berkahwinlah mereka. Anda nak lawan?

Tapi hari ini ia bukan lagi isu besar dalam sesi bisik-bisik. Dah jadi biasa. Mungkinkah materialistik adalah kiblat terunggul manusia hari ini? Ntahlah. Saya syak sebab semua orang pun memang teringin nak kawin dengan lelaki kaya. Tidak? Jangan bohonglah hahaha. Buka minda. Saya tidak cuba menjadi seksis. Mak saya perempuan. Adik saya perempuan. Bini saya pun perempuan.

Yang ingin saya ketengahkan hari ini ialah isu selepas perkahwinan mereka dengan lelaki kaya-raya yang tidak berkekalan atau gagal. Cerai-mati kita faham. Ini kes cerai-hidup. Maksudnya: Pasangan yang bercerai dan masih hidup. Isu timbul bila pihak perempuan mula menuntut yang bukan-bukan atas tiket nafkhah katanya. Whatever.

Kalau kes melibatkan celebrity lagilah hebat liputannya dalam media. Macam takde berita lain dah kat Malaysia nih. Itu pulak jadi isu nasional. Kadangkala bila saya baca, tak masuk akal juga tuntutan-tuntutan mereka ni. Antaranya kereta mewah, banglo mewah, nafkhah sarahidup yang melampau banyaknya dan macam-macam lagilah. Jenis kes naik-turun mahkamah 8 tahun baru settle. Anak-anak apa cerita? Dan dalam tempoh perbicaraan tu, masih mampu pulak mereka menyara kehidupan (mewah) mereka.



Saya syak mereka sebenarnya lebih ingin memperjuangkan kemewahan di mahkamah berbanding hak seperti yang mereka selalu bilang dalam media. Mungkin saya bersyak wasangka. Hakikatnya, itulah yang kelihatan dari kaca mata saya dan mungkin orang lain. Wallahualam.

Duit. Boleh menyenangkan yang susah dan menyusahkan yang senang.

Islam kata: Amalkan kesederhanaan dalam hidup. Wasatiyyah. Itu yang saya ingat dari buku teks untuk sukatan mata pelajaran Pendidikan Islam.
Dan saya sangat setuju.

7 comments:

naziah said...

OMG! gambar rumah tu is exactly like my dream house! SERIOUSLY...

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

skim cepat kaya tu..

tembakau said...

assalamualaikum, ustaz!

ad3ck said...

Bila kawin kerana duit, tuh yang banyak bercerai ehehehe.

Anonymous said...

bravo ustadz fairudz!

MFN

pye:rudz said...

naziah: ye, saya pun suka rumah ini. cantikkan?

toi: sikit lebih kurang lah.

tembakau: waalaikumussalam. jom isap rokok.

ad3ck: betullah tu.

ngek: aku suka fiat bravo.

Anonymous said...

It is also possible Abercrombie and Fitch today to create your Abercrombie own custom polo shirts Abercrombie Sale wherein you can have your Cheap Abercrombie own logo embroidered Abercrombie outlet on the front of the shirt. abercrombie Jeans These custom polos are ideal for companies that are hosting an event of some kind. Abercrombie Pants They are also great to give away as promotional Abercrombie Tees items to company personnel for work well done. Clubs of all types take advantage of
Abercrombie Shorts custom polo shirts as do sports teams who wish to have all members Abercrombie Sweaters dressed the same when traveling together. Customized shirts are also great to use as staff clothing or uniforms for pubs, restaurants, hotels and a wide variety of other types of businesses.One of the most popular companies in business today that offers the custom polo shirts is LEADapparel. This online retailer offers custom embroidery services on orders of twelve or more shirts. The embroidery done is perfect and of the highest quality. Orders are processed quickly and shipped out within just a few days.